Sunday 22 May 2011

kenapa "bawang" ??

al kisah....

"kakak!! jom cepat!" laung ayahku dari luar rumah. Enjin kereta dah lama ayah hidupkan. Well actually ayah aku da dalam kereta pown. Aku pown berlari-lari ular menuju ke kereta. Akibat berlari ular tu la aku sempat menangkap pesanan mak, "potong pendek tau. Bawak balik rambut tu, mak nak bukti "..hailahai..potong rambut pown nak bukti?? Ape tak nyer, selama neh aku potong rambut cukup syarat jerk (potong janji potong..se cm pown kira potong la kann?? kan??)

tapi kali nie tak boleh. sok da nak daftar matrik. aku pown dengan berela@berat rela hati potong pendek rambut aku (sob..sob..sobb ='( )
"ingat rambut tu lawa sangat?? mengerbang cam hantu" sambung mak aku lagi...damn!! it's true!!

plusminus15 minit aku sampe kat kedai gunting rambut kak nana...
"cuci cam bese??" tanya kak nana..
"tak, potong " jawabku seselamba mungkin..dari cermin yg tergantung kat depan aku nampak muke kak nana berubah..
"Pendek?? Ke macam biasa??" tanye beliau lagi..aku mengurai-uraikan rambut ku.
"Pendek, orang nak masuk matrik sok...Skang kan panas. Akak potong la cam mane-mane pown, janji pendek tahap tak boley ikat" Terang aku tanpa di minta..Kak Nana wat muka tak puas hati.
"Rambut awak panjang neh!! Takkan potong pendek sangat kowt?? Lame simpan baru dapat panjang cam nie..Sayang la.." panjang lebar jugak dia reply..hailahai..kalo dia rase sayang hey ,aku lagi la rase sayang hey..
"Nak sayang mendenyer, bukan boleh jual pown buah rambut dia tuh. Padan muka dia sape suruh tak reti jage rambut" eh..eh..eh..secukup rasa ayahku mengutuk. Dengan muka tak puas hati, kak Nana mencapai alat-alat gunting rambut..Siap gunting, cuci pulak. Then scrub muka. Itu memang rutin aku kat salon kak Nana neh.

1 jam kemudian...di rumah

"Assalamualaikum..i'm home" terjah ku ke dalam rumah..kedengaran suara abang-abang aku  kuat menjawab salam..one by one muncul terpacul depan pintu bilik diaorang.
"cepat la !! nak tengok rambut.." jerit salah sorang dari mereka masa aku masuk bilik untuk bukak tudung.

tadaa...

"macam BAWANG !!" kate mereka serentak!!

errkkk....what!!

No comments:

Post a Comment